torsdag 1 februari 2007

De andra - Sagan om gudagåvorna

När jag upptäckte att det hade kommit en fjärde del av Gull Åkerbloms Saga om Gudagåvorna blev jag helt lyrisk... Som jag kan minnas var den första boken Johannesnatten den bästa bok jag visste när jag var liten, läste den så många gånger och den var lika bra varje gång om inte bättre...

Men jag är verkligen tveksam till fortsättningen, de mellersta två Drakens ö och Isflöjten får mig att tveka och den sista får mig att fråga mig varför... Kanske är det för att jag vuxit upp och det inte alls är samma sak men det tvivlar jag på... Älskar ju fortfarande all typ av nordisk mytologi och att man hela tiden kan se spår och ordlekar i språket är fortfarande faschinerande men jag blev faktiskt besviken det kan inte sluta så där...


Vad som än sker är det varken det första eller sista...

Inga kommentarer: