fredag 1 juni 2007

Varför växer gräset - tredje sådden...


Diplomaten!


En man som arbetade i en stor matbutik i Stockholm stod och plockade upp tomater då en kvinna kom fram till honom och bad att få köpa en halv grapefrukt. Mannen svarade att de inte sålde halva grapefrukter. Kvinnan insisterade på att hon ville ha en halv grapefrukt, inget annat. Mannen upprepade att det inte gick. Kvinnan fortsatt insistera och till slut gick mannen in till sin chef, utan att märka att kvinnan följde efter honom dit.

- Det står en knäpp kvinna där ute och vill köpa en halv grapefrukt sa mannen till sin chef. När han upptäckte att kvinnan stod alldels bakom honom tillade han snabb:

- Och den här trevliga damen vill köpa den andra halvan. Kvinnan gick ut, och mannen stod kvar inne på chefens kontor.

Chefen berömde sin medarbetare: - Det var den snabbaste räddningen jag har sett i hela mitt liv. Vilken hjärngymnastik! Var kommer du ifrån?

- Jag kommer från Sandviken svarade mannen. Staden med de fula kvinnorna och det fantastiska bandylaget.

- Det var intressant att höra, replikerade chefen. Min fru är från Sandviken. - Är det sant? utbrast mannen. Spelar hon back eller anfallare?




Klas Hallberg böcker är ett riktiga guldkorn när det gäller tänkvärda presentböcker, visserligen tar man sig rätt snabbt igenom den, men de små berättelserna får en att tänka efter lite även om en del kanske är lite väl käcka ibland, men den här gillar jag, tänk om jag kunde vara lika smidig på min arbetsplats..

Inga kommentarer: