måndag 23 juli 2007

Pojken i randig pyjamas - John Boyne

"Det måste vi alla göra", sa mamma. "Det är för att vi ska vara säkra. Och vem vet, vi kanske kommer att vara i mindre fara om vi flyttar härifrån. Men nu får du lov att gå upp och hjälpa Maria med din packning. Vi har inte så mycket tid på oss att ordna allting som jag skulle ha velat, tack vare somliga."
Bruno nickade och gick sorgsen därifrån. Han visste att "somliga" var ett vuxenord för "pappa och ett uttryck han inte fick använda själv.

Boken handlar om Bruno som är nio år, en dag packar hans familj sina tillhörigheter och stänger till det stora fina huset i Berlin för att åka till Allt svisch. Men Bruno trivs inte alls där, där finns det inga andra barn att leka med, inga trevliga frukt och grönsaksstånd och inga fina gator att strosa på. Det enda han ser är den konstiga grusparken som är omgiven av höga stängsel där flera hundra människor i blåa pyjamasar jobbar hela dagarna. Tills han går på upptäcksfärd och träffar en pojke, en pojke som bor på andra sidan stängslet, en vänskap gror som är farlig för dem båda.

När jag hittade boken blev jag först konfunderad vad det var för boken, ingenting på baksidan nämner något om vad det ä för typ av bok, det står bara att det är en sorts saga, men det är inte den typen av saga jag tänkt mig. I andra världskrigets Tyskland fanns det många som blev offer, båda två pojkarna, uppdragna från sina hem och dittvingade. Och kanske är det enda sättet att skildra det svåra som hände genom ett barns ögon för att annars skulle vi inte kunna förstå.

Inga kommentarer: