lördag 21 juli 2007

Vampirater; Havets demoner - Justin Somper

"Bäst att du är god mitt barn - god som fina guldet,
god som bara goda människor kan vara.
Annars skall jag skänka dig till vampyrater,
som ut på mörkar havet fara."

Tvillingarna Grace och Connor bestämmer sig efter sin pappas död att bege sig till sjöss. Deras far som ensam uppfostrat dem, tröstat och lugnat genom att sjunga den speciella sjämansshantyn för dem, shantyn som berättar om de hemska Vampyraterna. Men sjön förråder dem och efter en häftig storm förliser deras skepp, allt känns väldigt hopplöst då plötsligt blir de uppfiskade, dock inte på samma fartyg.

Connor hamnar på ett märkligt men ändå gemytligt skepp med skojfriska pirater, de tar honom under sina vingar och börjar lära upp honom. Grace har tyvärr inte samma tur, hennes skepp är ännu underligare, däcket ligger öde under dagens timmar, men när mörkret faller är det bäst att stanna i sin hytt, så längre blodet pulserar i dina ådror får du akta dig för vampyraternas törst! Hur ska Connor hitta Grace, för någonstans finns hon och är vid liv, men kommer han hinna dit i tid?


När jag först hittade boken tyckte jag atta det bara lät löjligt, blanda vampyrer och pirater men nu kan jag bara säga att det var genialt! Vampyrater har verkligen allt en äventyrberättelse ska ha, den har en stark ung kvinna, en modig blivande pirat, en vacker vampyfrämling och två mycket märkliga kaptener. Jag kan knappt vänta tills jag får sätta tänderna i nästa del, men någon har sagt att blod ger mersmak och jag håller med!

2. Tide of Terror 3. Dead Deep 4. Blood Captain

De tre följande delarna om Grace och Connor, än så länge har inte den fjärde boken släppts men i september kommer man få släcka sin törst tills dess kan man ju titta in på Justin Sompers hemsida som är riktigt fin!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag håller med jag har läst 1-2:an och blev helt förtrollad av dom, har änu inte läst 3:an men vill<3
/Ett stor fän av Vampyrater<3333