fredag 3 augusti 2007

Ingen behöver veta - Christina Wahldén

"Ingen behöver veta , Gustaf, viskar Agneta vädjande. Det är vår hemlighet. Du har ont och är ledsen för det och jag fryser och vad är det för fel om vi värmer varandra lite va? Du är ju vuxen nu, du bestämmer själv."

Gustav går sista året på högstadiet och sliter hårt för att komma in på skidgymnasie när han plötsligt råkar ut för en skidolycka och inget allvarligt, bara lite småsår som han mamma som är kirurg utan problem lagar. Men när hon måste åka till Kalifornia på en konferens i några veckor kommer hans moster Agneta för att se till honom. Agneta som bara hör av sig när hon har gjort slut med någon pojkvän och som lir lite väl närgången mot Gustav, trots att hon är mycket, mycket äldre och dessutom hans moster!

Wahldén skrev den här boken för att visa att även killar faktiskt kan bli våldtagna och att det sätter minst lika djupa spår. Dock tyckte jag den var aningens för tunn, men de böckerna jag läst av henne så har de ju inte varit så jättetjocka, hon skapar frågor men väldigt få svar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker att christina whaldéns böcker är dom bästa jag har läst hittils och jag är 14år! men Boken "ingen behöver veta" var sjukt bra för den har nått som inte alla böcker har!!

Dennis sa...

Jag tycker att christina whaldéns böcker är dom bästa jag har läst hittils och jag är 14år! men Boken "ingen behöver veta" var sjukt bra för den har nått som inte alla böcker har!!