måndag 17 september 2007

Bokfemma - Pageturner

Mitt uppe i pluggandet får man väl bryta av med lite så varför inte hänga på Bokfemman denna veckan och denna veckan är temat riktiga bladvändare, så här kommer mina favoriter:

1. Harry Potter - JK Rowling - Hur ska jag kunna sätta något annat än min absoluta trollkarlsfavorit överst, vet inte hur många gånger jag har slukat böckerna och de känns lika geniala varje gång. För varje ny bok som kommit har det bara varit en sak som gällt, låsa in sig tills den är slut och nu efter sju böcker är det slut på riktigt. Det är sorgligt, men jag håller modet uppe med förhoppning om en encyklopedi, spelar ingen roll när den kommer jag orkar vänta!

Pirates! - Celia Rees - Såna här böcker finns det få av, en riktig härlig historisk äventyrsberättelse om två flickor som vägrar att låta ödet ha sin gång. Med mycket mod, lite snygga pojkkläder och mycket attityd seglar de runt de sju haven och härjar värre än några andra pirater!

Illusionernas bok - Paul Auster - Denna bok var det som fick mig att verkligen se Auster, jag trodde han var tråkig men inte då. Med säker hand målar han sin berättelse och jag kan fortfarande komma på mig själv med att undra vem Hector Mann var och vad som hände med honom.

I ondskans spår - Peter Robinson -Evigheter sen jag läste den här deckaren men jag kommer så väl ihåg det, en bok att sträckläsa för jag minns att jag satt med kläderna på i hallen för att jag inte kunde sluta. Dock gillar jag inte deckare och den här var lite väl blodig, sov ju inte på två veckor efteråt, men bra var den!

Sagan om Isfolket - Margit Sandemo - Jag gillar inte serie och att få mig att läsa 47 delar säger väl allt! Sandemos generationsserie fångade mig och med lite delar av magi, släktsaga och det mörka hotet så tog det mig igenom dem allihop så att säga att detta bara är enkel kiosklitteratur är bara ljug!


1. Harry Potter-serien 2. Pirates! 3. Illusionernas bok 4. I ondskans spår 5. Sagan om Isfolket

2 kommentarer:

*Malin* sa...

Jag har bara läst "Häxa"-böckerna av Rees, men man kanske skulle testa även Pirates?

Bookhousegirl sa...

Pirater är faktiskt strået vassare än vad Häxa-böckerna är så det är ett måste... ;)