torsdag 11 oktober 2007

Bokfemma - Olästa böcker

Hur kan veckan gå så fort att det redan är dags för ny bokfemma ? Jag har ju knappt hunnit läsa något alls denna veckan och vad kan passa bättre än en lista på till synes fantastiska böcker som jag ännu inte har läst?

1. Brott och straff - Fjodor Dostojevskij
Ända sen jag köpte den på bokrean några år sen har den stått i min bokhylla och gett mit lite så där dåligt samvete... Kanske för att jag tänker att den alltid kommer finnas kvar och att det inte känns lite läskigt att börja på en så tjock bok.

2. Nils Holgersons underbara resa genom Sverige - Selma Lagerlöf
Det är lite skandal att jag inte har läst denna med tanke på att jag fullkomligt älskar Lagerlöfs alla verk. Men jag har verkligen försökt ett flertal gånger men inte lyckats, men någon gång ska jag ta tag i det här ordentligt.

3. Svindlande höjder - Brontë, Charlotte
Återigen känns det som om det finns för mycket böcker men för lite tid. Klassiker som Brontë känns som ett måste om man ska kalla sig lite litterär.

4. Sense and Sensiility - Jane Austen
Egentligen vill jag bara sitta inne en dag som denna, när det regnar som spö och bara läsa med härliga engelska böcker. Jag kan inte tänka mig mer perfekt läsning!

5. Utvandrarsviten - Villhelm Moberg
Det finns så mycket som man borde, läsa hela sviten om Utvandrarna känns som en sån sak, jag skulle nog kunna tycka om Moberg om jag bara förskökte, eller snarare jag vill tycka om honom. så det är väl bara att börja för om jag inte har helt fel så står det ett antal av hans titlar i min bokhylla...


1. Brott och straff 2. Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige 3. Svindlande höjder
4. Sense and sensibility 5. Utvandrarsviten

3 kommentarer:

*Malin* sa...

Åh vad härligt med fler som inte har läst Moberg! :-) Nu känns min skam inte lika tung att bära när jag inte längre är ensam...

Bookhousegirl sa...

*Skrattar* det är fruktansvärt när man tänker på det men vad ska man göra?

Lotta sa...

Hej, Nils Holgerssons underbara resa finns som barnboksutgåva med mycket bilder och mycket text. Det är en bra version. Läs den, så kan du ta bort den från listan. Du behöver inte säga vilken version du läst;)