tisdag 2 oktober 2007

Bokfemma - Sagor

Hur kan det gå så fort tills det blir dags att få lägga upp en ny bokfemma, har ju bara hunnit läsa en boksen dess, men nu är det tid för ännu en och idag är det sagor som gäller... Många frågar sig när de läste sagor senast men jag tycker att det har florerat en hel del den senaste tiden, så lite nya och några riktigt gamla godingar blev det i alla fall på min topplista för denna veckan...

1. Prinsessan söker drake - Patricia Wrede
En av mina absoluta favoriter som jag har läst många, många gånger! Om Prinsessan Cimonere som har ledsnat på tråkiga prinsesssysslor, aldrig får man göra något roligt som att lära sig magi eller fäktas. När hon till slut ska bli bortgift med en hopplös prins är måttet rågat. Hon packar sin finaste krona och tre näsdukar för att ge sig iväg att söka upp en drake, det är i alla fall en respektabel sysselsättning för en prinsessa, där kommer hon i alla fall inte bli störd!

2. Gösta Berlings saga - Selma Lagerlöf
Jag kan inte annat än älska allt som kommit ur hennes penna, och Gösta Berlings saga är inget undantag, en riktigt vacker saga om än för vuxna men en saga det är det!

3. The girl who married a lion (Flickan som gifte sig med ett lejon) - Alexande McCall Smith
Jag har alltid älskat alla typer av sägner och sagor och när jag hittade den här boken med vandringssagor från Afrika blev så förtjust direkt! Med ett helt annat synsätt än vad jag är van vid dras man i djupa djunglar och heta ökenlandskap med förnuftiga lejon och hetsiga babianer, en riktigt bra sagosamling för stora som små.

4. Sagan om klanen Ontorio - Över näktergalens golv - Lian Hearn
I ett feodalsamhälle i medeltida Japan härskar krigsherrarna och deras maktlystna strider drabbar alla, till och med den lilla byn där Takeo bor med sin familj. Men när de hastigt blir dödade och han ger sig ut efter hämnd upptäcker han plötsligt att hans namn bär krafter han tidigare inte känt till. Så vackert skriven och en underbar äventyrberättelse går knappt att hitta och nu glädjer vi oss åt att det kommer ut en femte del i slutet av oktober.

5. Den oändliga historien - Michael Ende
En riktigt klassiker fick det bli till sist, Endes härliga sagoberättelse om landet Fantasia har inte gått mig förbi. Lika fantastisk varje gång och jag blir förvånad hur detaljerad och välskriven den är.


1. Prinsessa söker drake 2. Gösta Berlings saga 3. The girl who married a lion 4. Över näktergalens golv 5. Den oändliga historien

Inga kommentarer: