onsdag 17 oktober 2007

Skulduggery Pleasant - Derek Landy

När Stephanie blir kallad till uppläsningen av hennes farbros Gordons testamente blir hon minst sagt överraskad av att de sen märklige Skulduggery Pleasant där, hon förstår inte riktigt vad som är fel, inte för att hon kan se så mycket mer än den stora halsduken och den vida hatten som han har långt neddragen.

Men efter en mycket märklig delgivning av testamentet beslutar sig Stephani att besöka huset som hennes morbror bott i, en tanke som hon inte är ensam om att tänka. På bara några minuter dras hon in i ett farligt äventyr, med skurkar av papper och till sin hjälp kommer den märklige mannen. Skulduggery Pleasant, som inte bara visar sig vara ett livs levande skelett med alldels för god klädsmak utan är också en mycket fingerfärdig magiker.

Så lättläst att till och med jag kan har hunnit läsa ut den på de få och korta stunder som jag har haft råd att läsa böcker så här i tentaperioden. Dock lite väl rörigt med alla namnen, jag har ont om tid och då får man inte kalla hjältinnan Stephanie, skurken Serpetine och skelettet Skulduggery, hur ska jag kunna hålla isär dem. Och om jag hade varit liten hade det ju aldrig gått, jag trodde vi hade lärt oss det från Harry Potter, inga krångliga namn!

Dock tyckte jag om den och vad jag har lyckats uttröna så ska det komma en fortsättning i april så det är väl bara att vänta...

Inga kommentarer: