tisdag 27 november 2007

Bokfemma - Fantasy

När Malin skrev att det skulle bli en svår bokfemma kände jag mig lite orolig, men när jag såg att temat för denna veckan var fantasy kändes det lite lättare, det är ju en av mina bästa grenar så för att utmana mig själv har jag försökt hitta fem high fantasy böcker, dvs böcker som helt utspelar sig i en fiction värld!

Det sorgligaste är att jag blir alldels tårögd när jag skulle välja mina böcker, alla de jag har valt har något mäktigt över sig och jag är så glad att jag hittat dem igen efter så lång tid!

1. Eragon - Christopher Paolini
Jag kan inte låta bli att tycka om Paolinis bok om Eragon som hittar en märklig blå sten i skogen, han försöker först att sälja den men alla som han visar stenen för drar sig undan. Men en kväll så hör han hur stenen låter och helt plötsligt inser att det är ett ägg, ett drakägg. Och ut kommer en liten, liten blå drake, Saphira som snabbt blir Eragon närmaste vän och när byn brinner upp ger sig de båda ut på en vandring för hämnd, men de hinner inte långt innan de stöter på någon de känner igen. Och bäst av allt är att den
nya boken kommer inom mindre än ett år!!!

2. Dark Materia: The Golden Compass - Philip Pullman
Jag kommer knappt ihåg vad var för handling, det enda var att jag tyckte så mycket om den. Lyra och hennes isbjörn fångade verkligen mitt hjärta och jag kommer aldrig glömma bilden av den guldgula apan i slutet.

3. The Enchanted forrest - Patrica Wrede
Den enda bok som tårarna var av glädjefnatt... Fullkomligt älskar prinsessan Cimorene och hennes ovilja att sitta hemma på sin tron, hon vill leva, fäktas och skapa magi! Och bäst av allt är att det finns en hel serie om henne och hennes prins!

4. Dragon Rider - Cornelia Funke
Funke är en av mina absoluta favoriter, jag kan inte fatta att jag inte kommer ihåg att jag tycker om henne. Och Drago Rider är inget undantag, jag vill också få flyga till The Rim of heaven och försvara de sista drakarna!

5. Sagan om ringen - JRR Tolkien
Första delen av sagan om ringen tyckte jag så mycket om, jag älskar Hobsala, Arwen för att inte tala om Vidstige men bäst av alla tycker jag om Gandalf, och alla vet ju att Ballrogen bara var missförstådd...

1.Eragon 2. Guldkompassen 3. The Enchanted forrest 4. Dragon Rider 5. Sagan om Ringen

Inga kommentarer: