söndag 30 december 2007

Bokslut 2007

Så var det dags att avsluta och summera bokåret 2007!

Har ju redan tjuvstartat med att utvärdera vilka böcker som får vara med på årets lista på topp fem men även de som inte levde upp lika bra utan hammnade på listan över sämsta böcker i år och slutligen kommer nu hela listan på avslutade böcker under 2007.

Är förvånad över att jag faktiskt har hunnit läsa över sjuttio böcker under det här året och då har jag ändå utelämnat alla de kursböcker och lagböcker som jag ändå tagit mig igenom under det här året!

1. Soul Eater - Michelle Paver
2. Kvinnan som var som en fyr - Viveca Lärn
3. Svindlande affärer - Gunnar Lindstedt
4. Parent Swap - Terrance Blacker
5. Ung & Kåt - Melvin Burgess
5. Den trettonde gästen - Martin Widmark
6. LBD; Bara för tjejer - Grace Dent
7. De andra - Gull Åkerblom
8. Legally Blonde - Amanda Brown
9. Nobels testamente - Liza Marklund
10. Små raringar - Sam Llewellyn
11. Vi som aldrig sa hora - Ronnie Sandahl
12. Kaisas värld - Kaisa Ingmarsson
13. Chart Throbe - Ben Elton
14. Dårarnas Ö - Martin Widmark
15. Jennifer Scales and the Acient Furnance - Mary Janice Davidson
16. Över näktergalens golv - Lian Hearn
17. Old man and the sea - Ernst Hemingway
18. Varför växer gräset; tredje sådden - Klas Hallberg
19. 9 1/2 månad - Annika Lantz
20. Urban Legends - Claes Nordenskiöld
21. Travels in scriptorium - Paul Auster
22. Nu vill jag sjunga dig milda sånger - Linda Olsson
23. Systrar i jeans; färde sommaren - Ann Brashares
24. Definitley Dead - Charlain Harris
25. Undead and Unpopular - Mary Janice Davidson
26. Sleeping with fishes - Mary Janice Davidson
27. A long way down - Nick Hornby
28. Bläckmagi - Cornelia Funke
29. Akimbo och Krokodilmannen - Alexander McCall Smith
30. Monsterflickan; Blodband - Stefan Ljungqvist
31. Önska dig vad du vill - Stefan Ljungqvist
32. Miljoner - Frank Cottrell Boyce
33. En liten chock - Johanna Lidbäck
34. Knappt lovlig - Katarina von Bredow
35. Vindens mästare - P.R. Morrisson
36. Harry Potter and the deadly Hallows - JK Rowling
37. Vampirater; Havets demoner - Justin Somper
38. Lite som jag - Pia Juul
39. För bra för att dö - Christina Wahlden
40. Pojken i randig pyjamas - John Boyne
41. Magiska tecken; Dödgäravens gåta - Maud Mangold
42. Eskort - Christina Wahldén
43. Magiska tecken; Spåkvinnans lärling - Maud Mangold
44. Ingen behöver veta - Christina Wahldén
45. Syskonkärlek - Katarina von Bredow
46. Dumma byxa ut och gå när man nappar på en tå - Vladimir Oravsky
47. Ingo - Helen Dunmore
48. Blendas bekännelser - Anita Eklund Lykull
49. Sweet and deadly - Charlain Harris
50. Katriona Teresadotter; Hermelinen - Lene Kaaberböl
51. Hälsa alla andra kändisar - Karin Ahlborg
52. Tillsammans - Denise Rudberg
53. Amberville - Tim Davys
54. Gossip Girl - Cecily von Ziegesar
55. Som jag vill vara - Katarina von Bredow
56. Livstid - Liza Marklund
57. All american girl; Redy or not - Meg Cabot
58. Outcast - Michelle Paver
59. Privat mejlkorrespondens - Carolina Gynning, Alex Schulman
60. Gossip Girl; Ni vet att ni älskar mig - Cecily von Ziegesar
61. Gossip Girl; Allt och lite till - Cecily von Ziegesar
62. Skulduggery Pleasant - Derek Landy
63. Sigridssagor - Rose Lagercrantz
64. Isprinsessan - Camilla Läckberg
65. Våga Flyga - Lisa Jewell
66. Otrogen på öppen gata - Belinda Olsson
67. Predikanten - Camilla Läckberg
68. Mitt himmelska kramdjur - Katarina Mazetti
69. Ge svar på tal - Anders Mathlein
70. Värmebölja - Viveca Lärn
71. Odjuret - Ally Kennan


Och vad blir det för nyårslöften det kommande året?

- Att försöka hinna läsa minst en bok i veckan trots att det är skolveckor med mycket att göra!
- Att försöka läsa en tysk bok i månaden för att försöka komma igång mer med språket!
- Att få läst Tintentod, The Amber Spyglass och fortsättningen på Sagan om klanen Ontorio!


GOTT NYTT BOKÅR!

4 kommentarer:

Bokmoster sa...

Tyska! Vad kul, då kommer jag att titta in här för att få lite boktips kanske? Mitt tyska läsprojekt under förra året har verkligen gjort underverk, jag har läst långt fler böcker än jag från början trodde att jag skulle orka med. Hoppas det går lika bra för dig!

Marianne sa...

Instämmer med Bokmoster; kul att fler läser på tyska.
Jag kommer säkert att kika in hos dig fler gånger, och du kanske hittar ett och annat boktips hos mig, vem vet?

Bookhousegirl sa...

Än så länge är det inget avancerat eftersom jag aldrig tidigare läst på tyska men förhoppningvis kan man ju bli bättre... NI kanske har några bra tips på nybörjarböcker att läsa?

Marianne sa...

Ett tips är att börja med några ungdomsböcker. Handlingen bör ju då vara lite enklare att följa med i även om du inte riktigt förstår alla ord/meningar.
"Ein schnelles Leben" av Zoe Jenny är en Romeo och Julia i förorten-story där tjejen har invandrade föräldrar och killen har sina kompisar bland skinheads.

Du kan även testa att skaffa både bok och ljudbok; det är ett bra sätt att få in språkrytmen, och ibland är det lättare att förstå vad man hör eftersom betoningen läggs på rätt ställe i meningen.
Inga tips på rak arm,men kolla vad som finns på närmaste bibbla.