måndag 28 januari 2008

Bokfemma - Filmatiseringar

Så är det dags för bokfemma igen och denna vecka är temat filmatiseringar av böcker, något som känns som en omöjlig uppgift då filmen endast i ett fåtal gånger kan leva upp till bokens förhoppningar. Men dessa fem filmer har faktiskt lyckas att överraska mig!

1. Golden Compass - Philip Pullman
Boken är helt magiskt något som filmskaparna faktiskt har lyckats helt fantastiskt med att få fram! Allt ifrån det engelska universitet till det karga klimatet i Svalbard men bäst av allt var hur fint de lyckats skapa daimons åt alla karaktärer. Finast var helt klart Pantalaimon när han hade kattskepnad och jag tror inte jag inbillar mig men ibland kan jag skymta honom i ögonvrån eller så är det någon annan jag ser.

2. Stardust - Neil Gailman
Ska jag vara riktigt ärlig har jag faktiskt inte läst Stardust dock var filmen helt otroligt bra, en riktig saga, en sån som jag älskar och hade jag en shortlist skulle den absolut vara bland dem. Den har verkligen allt som man kan önska, en modig ung man, en märklig hemlighetsfull flicka, tre elaka häxor, ett omöjligt uppdrag och en fallande stjärna!

3. Charlie and the Chocolate factory - Roald Dahl
När den här skulle komma som film blev jag helt faschinerad speciellt som min absolut största favorit Johnny Depp spelade huvudrollen som den galna Willy Wonka. Med starka färger underbart soundtrack och en otrolig berättelse kan man inte låta bli att tycka om filmen.

4. Harry Potter and the prizoner from Azkabahn - JK Rowling
Från början tyckte jag inte om den tredje boken, jag orkade mig knappt igenom den engelska trots att jag svalde alla de andra med hull och hår. Men denna förstod jag inte, jag förstod inte varför den var med i serien, jag förstod inte varför. Men sen jag såg Gary Oldman som Sirius så är jag helt kär och boken var helt otroligt bra efter att jag sett filmen!

5. Hitchhikers guide to the galaxy - Douglas Adams
Det är nästan så jag skäms att skriva det här men jag tycker verkligen inte om Liftarens guide till galaxen, boken gjorde mig bara trött men filmen var verkligen helt underbart rolig. Jag tyckte förvånansvärt mycket om den, det kanske finns hopp för mig också att tycka om den här boken till slut!

1. The Golden Compass, 2. Stardust 3. Charlie and the chocolate factory 3. Harry Potter and the prisoner from Azkabahn 5. Hitchhikers guide to the galaxy
Nu väntar vi bara på att Funkes Bläckhjärta ska ha preimär, att Låt den rätta komma in ska vara riktigt bra på bio och att fortsättningen på Narnia och Pullman kommer snart!

3 kommentarer:

Feelgoodbibliotekarien sa...

Hej! Efter din kommentar gick jag ut i hyllorna på mitt bibliotek för att låna några Ben Elton.....men där fanns ingen endaste bok av honom. Och det värsta var att de inte ens var inköpta!!! En hel kommun utan Ben Elton. Suck! Snygg blogg du har!

Bokbabbel sa...

Men äääsch, hur kunde jag glömma The Giolden Compass, jag tyckte ju om filmen!! Daimonerna var jättesnyggt gjorda, jag vill också ha en! :)

Bookhousegirl sa...

Ja, vem vill inte ha en daimon, ända sen jag läste boken har jag önskat mig en men efter att ha sett filmen är jag nog ändå glad att ha min själ på insidan... ;)