tisdag 15 januari 2008

Hon släpper dig aldrig - Kate Cann (2007)

När Amber kliver ur taxin på Merryl Road för första gången vet hon inte om det är de rasslande löven på gatan, de ödsliga huset eller det faktum att hon lämnat sin familj som gör att det känns mest obehagligt. Hon har låtit sin mamma tro att hon åkt till Cornwell på några veckors semester men i själva verket har hon långt tidigare bestämt sig för att hon ska stanna. Hon måste bort från sin krävande lillasyster Poppy som tar all uppmärksamhet, som skriker till hon får som hon vill och vars depressioner håller på att dra ner Amber.

Amber bli snabbt god vän med de övriga i huset, hon hittar ett schysst jobb och livet tycks ha ordnat upp sig även om känslan av att ha övergivit familjen gnager. Men något underligt händer i huset, något otäckt och känslan av Poppys närvaro blir bara starkare och starkare. Hur ska hon kunna släppa taget, hur ska hon bli av med den spöklika känslan och kommer hon någosin kunna bli fri?

Jag har alltid tyckt mycket om Canns böcker, och jag gillar verkligen skarpt den här nya stilen, lite mer skräck och inte alls lika sötsliskig som flera av hennes böcker har varit. Men den här är riktigt otäck och trots att det är mitt på ljusan dagen sitter jag och katten med lampan tänd under en filt och hoppar till för varje litet ljud! Dock är jag lite besviken, för att inte avslöja för mycket så hade det psykologiska dramat kunnat vara tillräckligt!

Och i mitten av april ger Tiden ut den nya boken av henne med titeln "Sex veckor" dock ska det mer vara en chiclit bok om jag fattat det rätt. Självklart ser vi fram mot det men jag är fortfarande lite bitter över varför de inte gett ut den sista delen i serien om Rich, de två första delarna "Stålar" och "Flytta in" var ju helt otroligt bra!

Inga kommentarer: