tisdag 5 februari 2008

Fågelprinsen - Maj Bylock (2007)

När Mung vaknar står redan hans by i lågor och romarna har tagit till fånga de människor som kommit i deras väg. Men Mung flyr bort från byn och den enda vän och följeslagare han har är Chispa, grålurvig hund som gör lite som hon vill. Han följer efter romarna för att de som de tagit hans far till fånga men på vägen stöter han på Larne, som är en trulig slavflicka. Han träffar också den märkliga Fågelkungen som berättar härliga men märkliga berättelser. Några 100 år f Kr under en tid då romarna erövrade de keltiska delarna får vi följa Mungs, Larnes och Fågelkungens öde, något som både är farligt men samtidigt helt underbart.

Jag minns Bylocks böcker från att jag var liten, serien om Häxansprovet och trilogin om Solstenen och jag tycker att hon håller stilen. Dock märks det att hon skriver för något yngre läsare, det är ganska fint att hon har vävt in andra mytologiska och även bibliska berättelser i boken. Men jag skulle velat ha den mer sammanhängande men samtidigt så förstår jag att den ska vara enkel för den typ av läsare som hon vänt sig till så jag ska väl inte klaga egentligen. På boken står det att det är första delen i en ny serie har tyvärr inte hittat någon information när nästa del ska komma och lite underligt är det att hon inte har någon egen sida.

Inga kommentarer: