söndag 2 mars 2008

Bokfemma - Pjäser

Den sista tiden har min bokblogg verkligen blivit lidande på grund av mina studier och värre lär det bli tro mig, men nu har jag i alla fall lyckats göra en bokfemma, om inte annat så en väldigt underlig sådan.

Så här kommer en mycket försenad bokfemma på temat pjäser är verkligen inte vara min bästa gren eftersom jag knappt kan minnas att jag läst några alls. dock vet jag att jag faktiskt har läst flera Shakespear men även Homeros, har nog sett fler uppsättningar även vad jag faktiskt läst så tänkte därav blir min bokfemma en lista över pjäser jag önskar att läsa.

1. En midsommarnattsdröm - William Shakespear
Det känns som om jag ständigt stöter på denna boken och trots det har jag inte läst den även om jag läst andra Shakespear som jag tyckt om har denna lyckats gå mig förbi...

2. Iliaden - Homeros
Har läst Odyssén ett flertal gånger man aldrig kommit mig för at utvecklas mer än så, skulle så gärna vilja läsa den riktiga berättelsen om hur det gick till i Troja för jag tror verkligen jag skulle gilla den...

3. Fröken Julie - August Strindberg
Om jag ska vara så där ärlig har jag inte läst något alls av Strindberg och även om jag inte har mycket tid över just nu så blir det nog Hemsöborna eller Röda rummet som står på tur men jag önskar verkligen att jag får tid till Fröken Julie, hade ju hoppats att den skulle vara med på bokrean, men icke då.

4. Tolv gånger Pinter - Harold Pinter
När Pinter fick nobelpriset blev verkligen alla så till sig, att en så folkkär person fick priset var helt överväldigande. Dock har jag läst något alls av honom och det vore ju inte mer än rätt att jag också blev lite bildad...

5. Det franska klassiska dramat
Som avslutning på den här bokfemman så önskar jag mig att få läsa lite franskt klassiskt drama som Molière och hans vänner.


1. En midsommarnattsdröm 2. Iliaden 3. Fröken Julie 4. Tolv gånger Pinter 5. Det franska klassiska dramat

Inga kommentarer: