fredag 30 maj 2008

Ser mitt huvud tjockt ut i den här? - Randa Abdel-Fattah


Och för en gångs skull snäser hon inte av mig. Hennes rynkiga händer är kupade om temuggen, och hon får smulor från tre kakor framtill på klänningen medan hon gungar i sin stol och lyssnar uppmärksamt.
"Den der Adam. Han snell?"
"Va?"
"Do er jo dom. Do kanske knyta hucklet för hårt och skada hjernan. Kanske han fertjost i dig."
Det börjar hetta i kinderna. Å vad kroppen är jobbig. Efter att ha levt ihop med mig i sexton år kunde man ju tycka att den skulle vara lite schysst, men nej.
"Do rodnar. Do fertjost i honom och han fertjost i dig?"

Amal är sexton år, en vanlig tonåring i Australien men kanske inte helt vanlig, strax innan sommarlovet bestämmer hon sig för att hon ska bära slöja på heltid. Hon har gjort en lista över alla som kommer tycka det är okej och vilka som kommer tro att hon är en religös fanatiker. Men även utan slöja är det svårt att vara tonåring och hur ska hennes kompisar reagera och Adam vad kommer han säga?

Jag vet faktiskt inte vad jag ska säga, det är verkligen som vilken tonårschiclit som helst men byt ut shoppinghysterin mot muslimska seder så har du din bok. Jag kände att den var lite för mycket och som om jag som läsare måste verkligen förstå hur speciellt det är att bära slöja. Nej, jag gillar tyvärr inte den här typen av upplysande litteratur! Dock kunde jag inte låta bli att förälska mig i Amals granne den sura Mrs Valleis.

Och sen hur kunde de ge boken namnet "Ser mitt huvud tjockt ut i den här" när den engelska titeln är "Does my head look big in this?" jag har aldrig hört någon som oroat sig för att deras huvud ska se tjockt ut men däremot stort.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tyckte själv att den var ganska bra :)