fredag 30 maj 2008

Tillbaka till Pompeji - Kim Kimselius (1997)

Ramona är på klassresa till ruinen av den förstörda staden Pompeji, de ser hur allting finns bevarat trots det hemska vulkanutbrottet som tog livet av så väl människor som djur. Men sen de kom hit har Ramona haft en underlig pirrande känsla, en huvudvärk som inte vill gå över och hon sätter sig för att vila inne i en gammal kvarn, men när hon reser sig för att hinna ifatt sina vänner upptäcker hon att allting har ändrats. Staden som bara var en ruin är nu ett blomstrande hav av människor och byggnader. Hon träffar den snälla pojken Theo som hjälper henne till rätta och hon inser att hon hamnat i Pompeji så som det var innan vulkanutbrottet. Vad ska hända nu, kommer hon hinna varna alla innan utbrottet kommer och hur ska hon komma tillbaka till sin egen tid?

Jag gillar ju alltid historiska böcker och den här är faktiskt inget undantag, jag tycker om hur det faktiskt känns som om det kunde vara på riktigt. Dessutom känns den lättsam till skillnad från många andra historiska berättelser så nu ska jag bara hinna läsa de övriga böckerna!

2. Jag är ingen häxa (1998) 3. Faraos förbannelse (2002) 4. Den gömda inkastaden (2003) 5. Vikingaträl (2004)

6. Svarta döden (2005) 7. Snapphanar (2006) 8. Giljotinen (2008) 9. Riddarsvärdet (Utkommer 15 aug. 2008) 10. Det glömda kriget 1808-1809 (Utkommer 15 aug. 2008)

De första två böckerna hade ett annat omslag och jag har svårt att avgöra vilket jag tycker bäst om, de tidigare omslagen kanske kändes lite mer vuxna, men samtidigt är de här så fina och genomtänkta att jag ändå lockas mer av dessa!

Inga kommentarer: